top of page

Webdesign | FACEBOOK VOOR MIJN ZAAK?

In België zijn er bijna 7 miljoen Facebook-accounts en 60% heeft er een. Elke dag bezoeken ook 4,5 miljoen mensen hun account. Dit zijn een pak mensen die je kan bereiken. Waar vroeger heel veel berichten werden gepost door privégebruikers, merken we nu dat Facebook vandaag de dag steeds meer wordt geraadpleegd om informatie op te zoeken. Het gebruik is dus geëvolueerd van actief naar passief.

Gratis

Het aanmaken van een zakelijk facebookprofiel is nog steeds gratis. Je moet echter een privéaccount hebben om zo een pagina aan te maken. Nadat je hebt gekozen om een pagina aan te maken, kies je het gewenste paginatype en je kan beginnen. De meeste zakelijke profielen gebruiken een lokaal bedrijf of plaats of een bedrijf, organisatie of instelling. Twijfel je wat je het beste kan kiezen, geen probleem. Achteraf kan je steeds makkelijk het type pagina aanpassen.

Herkenbaarheid van je bedrijf

Richt je bedrijfspagina in met een profielfoto (160x160px) en een omslagfoto (828x315px). Als profielfoto gebruik je het best je logo. Gezien dit logo getoond wordt bij elk bericht dat je post, zorg je op deze manier ook voor herkenbaarheid van je bedrijf. Je omslagfoto is het eerste wat je bezoekers zien en mag gerust ook tekst bevatten. Zorg er dan liefst wel voor dat deze gecentreerd staat, zodat deze ook op mobiele apparaten goed leesbaar is. Facebook gaat elke afbeelding die je hiervoor gebruikt ook passend maken; zelf kan je de foto nog verschuiven.

Persoonlijk contact

Voeg bovenaan je pagina ook een knop toe. Deze laat je in staat om je bezoekers bijvoorbeeld rechtstreeks naar je website door te verwijzen of een bericht of e-mail te sturen. Zo help je mensen reageren op je pagina en vergroot je hun betrokkenheid. Uiteraard zorg je er ook voor dat alle informatie zo volledig mogelijk terug te vinden is. Vergeet dus zeker niet je adres, telefoonnummer, openingsuren en website toe te voegen. In je beschrijving kan je kort vertellen waarvoor je bedrijf staat.

Betrokkenheid

Betrek je volgers en fans vanaf het eerste moment bij je zaak, ook al ben je misschien nog niet gestart? Geef hen ook een reden om je pagina leuk te vinden. Dit is het ultieme platform om jezelf, je werknemers en je zaak voor te stellen. Personen en persoonlijke foto’s doen het heel erg goed. Wanneer je het best een bericht post is dan weer afhankelijk van business tot business en natuurlijk van wanneer je denkt dat je doelgroepen het vaakst online actief zijn. Op werkdagen tussen 13 en 16 uur kent Facebook het meeste bezoekers. Kwaliteit primeert op kwantiteit. Denk dus goed na wanneer en wat je post. Berichten die niet relevant zijn voor je doelgroep zullen minder zichtbaarheid krijgen door het facebookalgoritme.

Mogelijkheid tot gericht adverteren

Moet je eigenlijk betalend adverteren? Veel bedrijven worstelen hiermee. Een ding is zeker, wil je opvallen, post dan zeker gemiddeld drie keer per week. Zo bouw je het best een band met je volgers, maar wil je ook ineens en snel ook heel veel andere personen bereiken, dan kan je overwegen om met een betalend bericht te adverteren. Doe dit echter ook goed doordacht. Stel je doelen voorop, kies je doelgroepen en stuur bij. Video’s en foto’s – vooral dan met personen op – doen het heel goed. Links werken minder goed; Facebook ziet nu eenmaal gebruikers liever niet vertrekken naar andere websites. Maak ook gebruik van ingeplande berichten, zo voorkom je dat je steeds zelf actief moet zijn op Facebook en ga je nadenken over het plannen.

Gerelateerde posts

Alles weergeven

NIEUWE WEBSITES

ARCHIEF

GERELATEERDE BERICHTEN

bottom of page