Webdesign | TIPS VOOR EEN GEWELDIGE SITE
Een goede website is de dag van vandaag aangepast aan het apparaat waarmee je de website bekijkt, maar is verder ook gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk.
Logo en huisstijl
Een modern logo geeft je onderneming een professionele uitstraling. Laat dit bij voorkeur ontwerpen door een grafisch ontwerper. Deze kan er ook voor zorgen dat deze aansluit bij je huisstijl met de juiste lettertypes en kleuren. Gebruik je logo op elke pagina van je website, net zoals je dit ook zal gebruiken op je printed media zoals visitekaartjes, brieven en handelsdocumenten.
Fotomateriaal
Een beeld zegt meer dan duizend woorden is een oud Chinees spreekwoord dat vandaag de dag actueler is dan ooit. Denk maar aan de foto’s op Facebook, Instagram, Pinterest en Snapchat, om er maar enkele te noemen. Beelden spreken aan en doen dat ook voor je website. Zorg dan ook voor sprekende afbeeldingen. Het liefst afbeeldingen die je zelf hebt genomen, maar je kan natuurlijk ook investeren in een fotoshoot. Zorg af en toe ook voor foto’s met mensen op, deze scoren nog beter. Ook foto’s over de hele breedte van je pagina doen het goed.
Landingspagina’s
De landingspagina is de eerste pagina die je bezoeker te zien krijgt als hij of zij je website bezoekt. Dit is dus niet noodzakelijk je homepage. Zorg er daarom voor dat vanuit deze pagina ook makkelijk de andere pagina’s van je website te bereiken zijn. Bezoekers moeten zich steeds goed kunnen oriënteren. Een goede navigatie is dus minstens even belangrijk.
Call to action
Je wil natuurlijk dat je bezoekers op je website ook klanten worden. Zet ze daarom ook regelmatig aan om actie te ondernemen. Knoppen waarmee je hen laat inschrijven, contact opnemen of een document downloaden. Knoppen kan je ook aantrekkelijk maken. Gebruik opvallende kleuren, mouse-over kleurverandering of gebruik een fade-in effect.
Responsive is key
Last but not least: zorg ervoor dat je website op elk toestel gebruiksvriendelijk is. Het begint een cliché te worden, maar als je nu nog geen responsive website hebt, dan loop je heel wat klanten mis. Na enkele seconden al haken je bezoekers af als je website niet correct wordt weergegeven op hun mobiel apparaat. Google geeft ook de voorkeur aan websites die mobile-friendly zijn en plaatst ze hoger in de zoekresultaten.