top of page

Webdesign | MAKKELIJKE SEO-TIPS

Om je website te optimaliseren voor Google is het belangrijk met meer dan zoektermen alleen bezig te zijn. Je denkt ook best even na over marketing, strategie, metadata, design, backlinks, html en of je website wel intuïtief genoeg is. Hierna geven we je alvast 5 tips die werken.

Denk na over je inhoud

Met je website bereik je (hopelijk) veel mensen. Het is dus belangrijk dat je bezoekers dan ook de informatie vinden waar ze naar op zoek waren. Indien ze niet vinden wat ze zoeken, zullen zij immers snel je website terug verlaten en het product bij een concurrent zoeken. Redenen genoeg om toch even op papier te zetten wat je allemaal op je website wil zetten. Wil je dat bezoekers je contacteren of is het net de bedoeling dat ze op je website heel wat professioneel advies krijgen?

Zoekresultaten in Google

De pagina van Google die je te zien krijgt na het ingeven van je zoekterm(en) noemen we de Search Engine Results Page of korteg SERP. Na de betalende resultaten (Adv.), zie je de organische. Per website zie je vervolgens een title-tag, de URL en de meta-tag. Onderzoek heeft aangetoond dat 32,5% van de klikken gebeurt op de eerste link, 17,6% op de tweede, 11,4% op de derde en alle volgende websites minder dan 10% van de ‘clicktroughrates’ krijgen. Je titel moet dus kort en krachtig zijn en natuurlijk relevant voor de inhoud van je pagina.

Werk met backlinks

Een backlink is een link naar jouw website via een andere website. Bezoekers komen dus op jouw pagina’s terecht omdat ze doorklikken vanuit een andere website. Hoe vaker wordt doorgeklikt vanuit andere (belangrijke) pagina’s, hoe hoger jouw website zal scoren in de zoekresultaten van Google. De landingspagina – dit is de pagina waarop je bezoekers belanden als ze op je website terechtkomen – is daarom ook niet steeds je homepagina. Belangrijk dus dat bezoekers vanuit deze pagina doorklikken naar de rest van je website.

Vergeet het design niet

Je website moet niet alleen wel doordacht zijn, je moet er ook makkelijk je weg op vinden. Gebruiksvriendelijkheid en modern design gaan hier hand in hand. Maak gebruik van (werkende) links, maar ook afbeeldingen of een video. Nieuwe media kan je tegenwoordig gewoon ‘inbedden’ op je eigen pagina’s zonder dat moet worden doorgeklikt naar externe pagina’s. Willen je bezoekers toch nog meer lezen, dan kan dat ook. Sociale media spelen hier een steeds belangrijkere rol. Facebook, maar ook Instagram, Twitter en Pinterest komen je merkbekendheid en betrokkenheid van de bezoekers ten goede; terwijl Whatsapp, Messenger en Snapchat dan weer de drempel laag genoeg houden voor bezoekers om contact op te nemen.

Be responsive

Last but not least: zorg ervoor dat je website op elk toestel gebruiksvriendelijk is. Het begint een cliché te worden, maar als je nu nog geen responsive website hebt, dan loop je heel wat klanten mis. Na enkele seconden al haken je bezoekers af als je website niet correct wordt weergegeven op hun mobiel apparaat. Google geeft ook de voorkeur aan websites die mobile-friendly zijn en plaatst ze hoger in de zoekresultaten.

Gerelateerde posts

Alles weergeven

NIEUWE WEBSITES

ARCHIEF

GERELATEERDE BERICHTEN

bottom of page