Webdesign | WAAROM RESPONSIVE?

30.01.2018

Je bent wat doorheen je Facebookberichten aan het scrollen en plots merk je dat iemand van je vrienden naar een evenement gaat. Je klikt door en komt op de website om tickets te kopen, maar de website lijkt een miniatuurversie te zijn van wat je normaal op een computerscherm te zien krijgt. Helaas lukt het je niet onmiddellijk om telkens in te zoomen en door te klikken en zo de tickets op het kleinere scherm van je telefoon te bestellen. Na enkele seconden geef je het op en verlaat je de website. Herkenbaar?

Iedereen online met smartphone

Wereldwijd zijn er bijna 4 miljard internetgebruikers. Ongeveer 10% hiervan gebruikt hiervoor zelden een computer. In de toekomst zal dit aantal alleen maar toenemen. Dit betekent dat heel wat mensen enkel je mobiele website te zien krijgen.

Niet alleen het internetgebruik neemt toe, er worden ook steeds meer telefoons verkocht met internettoegang.

 

Aankopen verkennen met de smartphone

In de eerste fase van het koopproces – de oriëntatiefase – wordt steeds vaker gebruik gemaakt van de smartphone of tablet. Meer dan 60 procent van de consumenten gaan hierdoor ook sneller over tot aankoop. Dit betreft zowel aankopen in online àls fysieke winkels!

 

Google Places

Personen die bijvoorbeeld thuis of onderweg op zoek gaan naar een restaurant doen dat vaak door in Google ‘restaurant’ en de locatie in te tikken. Vervolgens krijgen ze een overzicht op de kaart en een rangschikking met de restaurants naar populariteit. Hierbij heb je steeds de mogelijkheid om door te klikken naar de betreffende website. Websites die niet leesbaar zijn, omdat deze niet aangepast zijn aan mobiele apparaten zullen snel verlaten worden door de bezoekers. Hier haalt mobiel het van desktop.

 

Mobiel zoeken

Al sinds 2015 worden meer zoekopdrachten uitgevoerd op mobiel dan op desktop. Als we op zoek gaan naar informatie online gebruiken we hiervoor in de meeste gevallen Google. De invloed die Google heeft op websites mogen we dus niet onderschatten. De zoekmachine bepaalt welke sites eerst worden weergegeven in de zoekresultaten. Websites die mobielvriendelijk zijn worden beloond door Google.

 

Websitestatistieken

Dankzij de gratis tool Google Analytics kan je de bezoekers van je website in kaart brengen. Naast het aantal bezoekers kan je ook de duur van een websitebezoek, het gemiddeld aantal pagina’s, de landingspagina’s en de pagina’s waarop de bezoekers het vaakst de website verlaten gedetailleerd bekijken. Je krijgt alles netjes in grafieken en tijdlijnen te zien. Gebruik je het nog niet? Klik hieronder en ga er onmiddellijk mee aan de slag.

 

Check hier gratis of je website mobielvriendelijk is: https://search.google.com/test/mobile-friendly

 

Gebruik Google Analytics om je websitestatistieken te beheren: https://www.google.be/intl/nl/analytics/

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

NIEUWE WEBSITES

Please reload

ARCHIEF

GERELATEERDE BERICHTEN

Please reload

Please reload

2020 © WEBSTEUN.be | websteun@gmail.com | +32 496 97 14 86 | Koksijde | BTW BE 0680.727.489