Webdesign | ZO KRIJG JE EEN BETERE FACEBOOKPAGINA

Met meer dan 6,6 miljoen Facebookaccounts doet België het niet slecht. 59 procent in België heeft zo’n Facebookaccount. Elke dag bezoeken ook meer dan 4,3 miljoen mensen hun account. Facebook blijft ook voor Whatsapp en Messenger de nummer 1 onder sociale media, al kennen andere apps zoals Instagram, Snapchat en Pinterest een grotere groei. Sociale media werken echter niet zoals andere communicatiekanalen. Hou je hier geen rekening mee, dan kan je ook klanten verliezen. Reden te meer dus op dit op een goede manier aan te pakken.

Kies voor een bedrijfspagina

Een fout die je niet mag maken is je bedrijf promoten met een persoonlijk profiel. Facebook heeft de mogelijkheid om gratis een bedrijfspagina aan te maken die je fans dan kunnen volgen of leuk vinden. Houd werk en privé gescheiden; je klanten zijn immers niet je vrienden. Met een zakelijk profiel kan je statistieken raadplegen, deze analyseren en je hebt ook de mogelijkheid om gericht te adverteren. Het budget dat je uitgeeft en hoe je advertenties plant, bepaal je zelf. Het grote voordeel van adverteren op Facebook is dat je dit makkelijk kan meten; iets wat veel moeilijker is in gedrukte media. Je weet immers niet wie er allemaal je advertentie heeft gezien en of dat de reden is dat ze contact met je opnemen. Op facebook kan je kiezen om te betalen per klik of per 1000 vertoningen. Wees overtuigend, activerend en tease met je bericht.

Verzorg je online profiel

Het eerste wat je bezoekers zien is je profiel. Wie ben je, waar ben je mee bezig, hoeveel anderen zijn fan van je? Je hebt maar enkele seconden om iemand te overtuigen fan te worden van je onderneming of je te beginnen volgen. Een verzorgde eerste indruk is dus heel belangrijk. Gelukkig kan je dit zelf bepalen. In bedrijfstermen spreken we van je Corporate Identity; hoe wil jij als ondernemer overkomen bij je klanten en andere stakeholders? Zorg er dus voor dat je profiel volledig is. Vul je pagina-informatie aan met je adres, telefoonnummer, openingsuren en niet te vergeten: je website.

Op je bedrijfspagina begint alles met een goed gekozen profielfoto. Dit is de foto die mensen te zien krijgen als je iets post. Een goede keuze hierbij is je logo. Zo creëer je merkbekendheid. Een leuke omslagfoto of –video vernieuw je best regelmatig. Zo toon je dat je bezig bent met je pagina en toon je dat er iets nieuws is.

Wees relevant voor je bezoekers

Facebook werkt met behulp van algoritmes. Deze zorgen ervoor dat bezoekers enkel voor hen relevante informatie te zien krijgen. Je zal dus regelmatig updates moeten posten. Een goede regelmaat is gemiddeld 3 keer per week. Je wordt pas relevant voor je volgers als zij ook blijven stilstaan bij wat je op Facebook post en ook doorklikken op je bericht. Een van de moeilijkste zaken is ontdekken welke post werken voor jou en welke niet. Vaak is dit trial en error. Afhankelijk van je doelgroep zal het tijdstip waarop je berichten post een grote invloed hebben op de populariteit ervan. Experimenteer hier mee! Creëer extra brandawareness en probeer de interactie met je bezoekers te verhogen. Let op, er zijn ook zaken die je niet mag doen op Facebook. Like, share & win; deelnemers vragen zichzelf te taggen; en vragen om foto’s om hun persoonlijk profiel te plaatsen zijn niet toegelaten.

Werk visueel

Berichten met ondersteuning van visuele inhoud spreken meer aan. Gezien alles heel snel gaat, hebben mensen vaak weinig zin of tijd om lange teksten te lezen. Post een foto bij je bericht. Een beeld zegt nog steeds meer dan duizend woorden. Ook video is een format dat tegenwoordig heel erg in is en waar je bezoekers graag bij stil blijven staan. Wil je een boodschap meegeven, zorg er dan wel voor dat je video ook duidelijk is zonder geluid. Ondertitels of tekst over je beelden zijn hierbij een handig hulpmiddel. Zorg ook voor voldoende afwisseling in wat je posts. Het moet niet steeds over je producten of promoties gaan. Haak regelmatig eens in op de actualiteit of op nieuws uit je sector. Berichten met links werken dan weer minder goed. Facebook ziet bezoekers namelijk liever niet vertrekken naar externe pagina’s.

Schrijf een plan uit

Wie wil je bereiken met je pagina? Wie zijn je potentiële klanten? Mannen, vrouwen, leeftijd, inkomen, beroep, interesses. Stem je posts hierop af. Wat wil je bereiken? Schrijf je doelstellingen uit. Sociale media is een middel en mag geen doel op zich zijn! Wil je meer vind ik leuks, meer bezoekers of wil je een grotere naamsbekendheid? Zomaar wat posten aan een frequentie van 3 posts per week is niet evident. Schrijf daarom een plan uit met behulp van een contentkalender. Dit maakt het plannen makkelijker en zorgt ervoor dat er lijn zit in wat je post.

NIEUWE WEBSITES

ARCHIEF

GERELATEERDE BERICHTEN

2020 © WEBSTEUN.be | websteun@gmail.com | +32 496 97 14 86 | Koksijde | BTW BE 0680.727.489