Webdesign | 10 INSTAGRAMTIPS VOOR MEER VOLGERS
Instagram is het platform bij uitstek voor het creëren van een visuele identiteit voor je onderneming. Met behulp van Instagram kan je met je onderneming je zichtbaarheid, naamsbekendheid en bereik verbeteren. Je creëert een community en zet je bedrijf visueel op de kaart. We geven je alvast enkele tips.
1. VOEG EEN GOEDE PROFIELFOTO TOE
Voeg een herkenbare profielfoto toe aan je Instagram bedrijfspagina die aansluit bij de huisstijl van je bedrijf. Je bedrijfslogo is hiervoor de beste keuze.
Je profielfoto verschijnt:
bovenaan je Instagram bedrijfspagina,
boven al je updates
naast al je reacties
en in de zoekresultaten van Instagram.
Belangrijk dus!
2. Optimaliseer je biografie
De korte biografie op je profiel is je introductie voor nieuwe volgers. Het is vaak het eerste wat ze lezen over je merk. Zet dus je beste beentje voor om een goede indruk te maken!
Zorg ervoor dat je biografie:
een accurate voorstelling geeft van je bedrijf
aansluit bij de tone-of-voice van je website en je andere communicatiekanalen
je doelpubliek aanspreekt
Nieuwe volgers en potentiële klanten moeten in één oogopslag weten:
waar je voor staat
wat je aanbiedt
en hoe ze je kunnen contacteren!
3. Publiceer unieke en oogstrelende content
Publiceer regelmatig (!) mooie en originele foto’s en video’s die gebruikers nergens anders zien, bijvoorbeeld behind-the-scenes foto’s, sneak previews, teasers en events.
Wees authentiek en vertel het verhaal van je merk. Zorg ervoor dat je foto’s mooi ogen op zich, maar ook passen binnen je account als geheel. Wees niet bang om te experimenteren, en besteed aandacht aan wat je volgers liken en op welke berichten ze reageren.
Deel ook enkel creatieve en kwalitatieve foto’s in hoge resolutie. De kwaliteit van je foto’s straalt immers rechtstreeks af op het imago en de professionaliteit van je bedrijf.
Tip 1: Instagram wordt vooral op mobiele apparaten gebruikt. Hou daar rekening mee. Gebruik je tekst in je afbeeldingen? Ga dan na of die tekst op alle toestellen goed leesbaar is.
Tip 2: Instagram heeft enkele creatieve tools / apps om de kwaliteit van je foto’s te verbeteren.
4. Speel met de link in je profiel!
Links die je gebruikt in de beschrijvingen of bijschriften bij je foto’s en video’s zijn helaas niet clickable. Het heeft dan ook niet veel zin om ze toe te voegen.
Hoe zorg je dan voor meer verkeer naar je website? Benut de link in je profiel. Ten volle! Dat is immers de enige plek waar je een clickable link kunt plaatsen. Verander die link dan ook regelmatig en stem hem af op je laatste post.
Heb je bijvoorbeeld net een foto van een rood paar schoenen uit je online kledingwinkel gepost? Plaats de link naar de productpagina van die schoenen dan in je profiel.
Spoor mensen ook aan om die link te bezoeken. Sluit de beschrijving bij je foto af met een call-to-action, bijvoorbeeld “Bezoek onze website! Link in bio.”
Tip: Verkort de links die je deelt altijd eerst met Bitly voor je ze in je profiel plaatst. Dat oogt netjes. Bovendien kun je zo de prestaties en clicks op je links bijhouden!
5. Gebruik hashtags
Een #hashtag is een woord of een zin met een hekje (#) voor. Voeg er 4 tot 10 toe aan iedere (!) beschrijving van je Instagram foto’s en video’s om aan te geven wat er te zien valt: het onderwerp, de locatie, de industrie, enz.
Wees specifiek, relevant en beschrijvend. Op die manier worden je berichten makkelijker gevonden door mensen die zoeken op onderwerp en leid je dus meer bezoekers naar je website.
6. Ga in dialoog met je volgers
Jij post als bedrijf misschien wel leuke foto’s en video’s, maar Instagram is tweerichtingsverkeer. Vergeet dat niet! Ga daarom zeker in dialoog met je bezoekers en je volgers en engageer hen:
zorg voor interactie met je Instagram community, zowel binnen als buiten de app
stel vragen in de bijschriften bij je foto’s en video’s
moedig volgers aan om hashtags over je merk, campagne of evenement te gebruiken
reageer op of “like” reacties
“regram” leuke berichten van je volgers of klanten (vraag wel toestemming!)
hou in de gaten wat gebruikers over je bedrijf en producten zeggen en speel daarop in
organiseer wedstrijden en winacties
Op die manier bouw je een band op met je klanten en zorg je voor meer engagement en interactie!
Tip: maak hier bewust tijd voor vrij, anders schuift je dit vaak naar de achtergrond.
7. Promoot je beste berichten en experimenteer met ads
Als je je Instagram account goed inricht en regelmatig sterke visuele content publiceert, krijg je veel organisch bereik. Adverteren op Instagram biedt echter ook veel voordelen en mogelijkheden:
Je vergroot het bereik, de zichtbaarheid en de naamsbekendheid van je bedrijf.
Je geeft potentiële klanten meer informatie over je producten en diensten.
Je zorgt voor meer verkoop, engagement en conversies.
Instagram-advertenties sluiten naadloos aan bij de andere berichten die gebruikers volgen. Je kunt kiezen voor foto ads, video ads of carrousel ads.
Bovendien kun je je doelpubliek zeer gericht selecteren. Zo kun je doelgroepen “targeten” op:
locatie
demografische gegevens
interesses
gedrag
enz.
8. Volg je bedrijfspagina op met Instagram Insights
Meet, analyseer en optimaliseer je Instagram bedrijfsprofiel met Instagram Insights. Dat zijn handige statistieken over wie je volgers zijn (geslacht, leeftijd en locatie), wanneer ze online zijn en meer.
Je kunt ook statistieken bekijken voor specifieke berichten en verhalen die je hebt gemaakt om te zien hoe ze hebben gepresteerd en hoe betrokken mensen erbij zijn.
Als je je resultaten niet opvolgt, dan weet je niet wat wel en niet werkt en of je inspanningen renderen. Gewoon doen dus! Anders ben je voor niets bezig!
9. Verbind Instagram met andere sociale netwerken
Verbind je Instagram bedrijfsaccount met andere sociale netwerken. Op die manier kun je volgers op andere sociale netwerken laten weten dat ze je nu ook op Instagram kunnen volgen. Een quick win om je publiek uit te breiden!
Het maakt het ook makkelijker om je Instagram posts rechtstreeks te delen op – bijvoorbeeld – Facebook, Tumblr en Twitter om zo je bereik te vergroten.
Tip: plaats ook een Instagram-icoon of -verwijzing op je website, andere sociale kanalen en in je e-mails en mailings. Alle beetjes helpen!
10. Experimenteer met Instagram Stories
Onlangs introduceerde Instagram ‘Instagram Stories’ of ‘Verhalen’. Dat is een apart onderdeel van je Instagram-profiel waar je foto’s en video’s kunt posten die slechts 24 uur online blijven.
Als marketeer kun je Stories gebruiken om snelle, luchtige en vluchtige snapshots te tonen over je bedrijf of industrie. De beelden hoeven niet zo gelikt te zijn als de permanente beelden in je profiel. Dus: have fun en experimenteer!
bron: www.lincelot.com